آیا لازم است در هنگام خرید عسل به برگه آزمایش توجه کنیم


برگه آزمایش عسل اگرچه معیار خوبی برای تشخیص عسل طبیعی است؛ اما نمی توانیم از آن به عنوان معیار خرید عسل استفاده کنیم.تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی، عسل حرارت دیده و عسل مصنوعی، امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است. متاسفانه با رشد و گسترش تولید کنندگان عسل های نامرغوب، کم کم خرید عسل طبیعی با شانس کمتری مواجه می شود. برخی از تولیدکنندگان نیز عسل های طبیعی خود را برای فروش بهتر حرارت می دهند تا شفاف تر به نظر برسد که باعث از بین رفتن خواص این ماده حیات بخش می شوند. راه های تخشیص زیادی برای تشخیص عسل طبیعی پیشنهاد می شود که هیچ کدام به طور کامل صحیح نیست. متخصصین تاکید دارند که تنها راه تشخیص عسل طبیعی از عسل های تقلبی و مصنوعی، رجوع به برگه آزمایش عسل است.

اما این برگه آزمایش عسل دقیقا چیست؟
آزمایشگاه هایی در سراسر کشور وجود دارند که زنبوردار قبل از فروش عسل، حلبی یا دبه های عسل را به آزمایشگاه برده و برخی پارامترهای مهم عسل را اندازه گیری می کند. آزمایش کردن عسل می تواند به خریدار عمده عسل این اطمینان را دهد که ارزش عسل طبیعی چقدر است. اما باید دید که آیا این برگه آزمایش برای ما به عنوان خریدار نیز مفید است یا خیر؟

در این مطلب ابتدا به موارد ذکر شده در برگه آزمایش پرداخته ایم و بعد بررسی کرده ایم که آیا اصرار به فروشنده عسل برای ارائه برگه آزمایش عسل کار صحیحی است؟ اصلا مشاهده یا عدم مشاهده این برگه آزمایش چه نقشی در روند خرید عسل دارد. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات دقیق تری داشته باشید، بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در برگه آزمایش عسل چه اطلاعاتی ارائه می شود؟
تشخیص عسل طبیعی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها مطرح است. به ویژه برای وارد شدن عسل به بازار جهانی، نیاز به برخی پارامترها وجود دارد. کمسیون بین المللی عسل که از سال 1990 میلادی یعنی 1369 شمسی تشکیل شده، این پارامترها را در طول سال های اخیر تعیین کرده است. البته بعید نیست باز هم به معیارهای تشخیص عسل اضافه شود.

این معیارها کمک می کنند تا بتوانیم عسل طبیعی و کیفیت عسل را تشخص دهیم. هرچند برخی از معیارهای تشخیص عسل طبیعی قدیمی شده و معیارهای جدیدی جایگزین شده اند؛ اما هنوز هم در برخی کشورها معیارهای قدیمی نیز معتبر هستند. ما در مطالبی مجزا به معرفی تک تک این معیارها می پردازیم. در ادامه به تعدادی از مهمترین معیارهایی که در آزمایش عسل مشخص می شود، اشاره می کنیم

 ▫️ ساکارز
شاید شنیده اید که عسل را با میزان ساکارز آن می شناسند. در واقع بسیاری از خریداران عسل طبیعی در هنگام خرید از فروشنده عسل می پرسند که عسل ساکارز چند دارد. فروشنده نیز عددی را بیان می کند که در برگه آزمایش عسل درج شده است. میزان ساکارز در عسل بسته به منطقه و نوع گیاه های شهدزا متفاوت است. با این حال بهتر است عسل ساکارز زیر 5 درصد یا در شرایط بهتر، ساکارز زیر 3 درصد داشته باشد. با این حال ساکارز معیاری نیست که به تنهایی خوب و قابل اتکا باشد.

 ▫️ رطوبت
رطوبت عسل یکی از معیارها و استانداردهای عسل است که در جهان مورد توجه قرار می گیرد. عسل طبیعی باید رطوبتی زیر 20 درصد داشته باشد. تقریبا در کمتر عسل طبیعی میزان رطوبت بالای 20 درصد مشاهده می شود.

▫️ Ph عسل
مشخص شدن PH عسل نیز در برگه آزمایش وجود دارد. حداقل میزان PH عسل بر اساس برخی استانداردها، 3.5 در نظر گرفته شده است. تقریبا اکثر عسل های طبیعی که حرارت ندیده اند، خاصیت اسیدی متعادلی دارند.

▫️ میزان دیاستاز
فعالیت دیاستازی عسل یک عامل مهم برای تشخیص تازگی عسل و همین طور عدم حرارت دیدن عسل طبیعی است. اگر برای خریدار اهمیت داشته باشد که عسل تازه ای خریداری کند، باید دیاستاز را نیز در برگه آزمایش بررسی کند. دیاستاز با مثبت و منفی ارائه می شود و کلمه مثبت به معنای مناسب بودن فعالیت دیاستاز عسل است.

▫️ هیدروکسی متیل فورفورال HMF
یکی از معیار های مهم برای تشخیص عسل طبیعی، تعیین میزان هیدروکسی متیل فورفورال است. اگر قصد دارید در هنگام خرید عسل طبیعی، برگه آزمایش عسل را نیز بررسی کنید، بهتر است در کنار ساکارز حتما به این فاکتور عسل نیز دقت داشته باشید. HMF پارامتری مهم برای هم برای کیفیت عسل و هم برای میزان حرارت دیدن عسل است. عسلی که حرارت دیده باشد یا کیفیت قابل قبولی نداشته باشد، سطح HMF آن بالا می رود.

استانداردهای مختلفی برای میزان قابل قبول هیدروکسی متیل فورفورال وجود دارد که بیشتر به منطقه برداشت عسل وابسته است. در حال حاضر میزان ققابل قبول HMF در تجارت جهانی، عدد 40 میلی گرم در هر یک کیلوگرم است.

▫️ پرولین
میزان پرولین نیز در برگه آزمایش عسل ارائه می شود. این میزان نشان دهنده رسیده یا نارس بودن عسل است. حداقل میزان پرولین برای عسل طبیعی رسیده، 180 میلی گرم در کیلوگرم است. با این حال میزان زیاد یا کم بودن پرولین وابسته به منشاء گیاهی عسل نیز خواهد بود.

▫️ دیگر فاکتورها
فاکتورهای دیگری نیز به ویژه در سالهای اخیر برای تشخیص کیفیت عسل به برگه آزمایش عسل افزوده شده است. البته وجود یا عدم وجود این پارامترها بستگی به آزمایشگاه و محل ارائه برگه آزمایش نیز دارد. برای صادرات عسل باید برگه آزمایش قوی تر و معتبرتری ارائه شود. برخی پارامترهای دیگر ارائه شده در برگه آزمایش عسل عبارتند از:

*    بررسی انواع قندها
*    بررسی منشاء گیاهی
*    گردش نوری
*    هدایت الکتریکی
*    انورتار
*    مواد جامد نامحلول در آب
*    مواد معدنی
*    و...

در مطلبی مجزا تمامی فاکتورها را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم.


آیا در هنگام خرید عسل نیاز است برگه آزمایش عسل را بررسی کنیم؟
حال که با برخی پارامترهای مربوط به برگه آزمایش عسل آشنا شدیم، این سوال مطرح است که آیا لازم است در هنگام خرید عسل، برگه آزمایش را مشاهده کنیم؟ جواب منفی است. مشاهده برگه آزمایش یا ارسال برگه آزمایش در خریدهای اینترنتی هیچ سودی ندارد. آزمایش عسل به صورت عمده انجام می شود و نه به ازای هر شیشه عسل! پس اینکه برای هر شیشه عسل یک برگه آزمایش مجزا ارائه شود، اقدام اصولی نیست. اگر فروشنده عسل بخواهد می تواند یک برگه آزمایش دیگر را به شما نشان دهد؛ پس هیچ تضمینی نیست که برگه نشان داده شده مربوط به عسلی باشد که درون شیشه عسل ریخته شده است. پس چاره چیست؟

به فروشنده عسل اعتماد کنید. از قدیم گفته اند که برای خرید عسل به عسل نگاه نکن، به فروشنده و صداقت او اطمینان داشته باش. برندهای معتبر عرضه کننده عسل طبیعی هیچ گاه اعتبار خود را با عرضه عسل غیراستاندارد خدشه دار نمی کنند. پس اگر فروشنده خوبی را می شناسید، سعی کنید همواره از همان برند خرید کنید.
سخن آخر

برگه آزمایش عسل اگرچه معیار خوبی برای تشخیص عسل طبیعی است؛ اما نمی توانیم از آن به عنوان معیار خرید عسل استفاده کنیم. برخی از پارامترهای مهم در برگه آزمایش عسل نشان می دهند که تا چه اندازه این عسل تازه، رسیده و باکیفیت است.